Mensen
Biolandbouw
Terug naar hoofdmenu
Mensen > Nichemarkten > Biolandbouw
Producent
Boeren en burgers
Nichemarkten
 
Vraag groter dan aanbod

De vraag naar biologische producten in Vlaanderen overstijgt het aanbod. Het gevolg is dat er een belangrijke import is van bioproducten uit het buitenland.
Het bestaan van een Europees lastenboek zorgt er ook voor dat de productie waar ook ter wereld kan gebeuren en dat deze producten als biologisch product in de warenhuizen mogen worden aangeboden; wat een voordeel is voor de consument.


Toch stijgt de omzet in België. Het verbruik aan bioproducten was in 1997 goed voor 62 miljoen euro. In 2005 is dat gestegen tot 197 miljoen euro. Daarvan wordt 130 miljoen euro besteed aan versproducten.
Dankzij de warenhuizen groeit de afzetmarkt, ook al zijn de bioproducten goed voor slechts 1% van de totale verkoop van voeding. Het thuisverbruik van biologische voeding kende in 2005 een stijging van 2,1%. Deze groei is te danken aan een groeiend aantal gezinnen dat bio kopen. Per gezin besteedt men 65 euro aan bioproducten. De beweegredenen om bioproducten te kopen zijn uiteenlopend. De meeste consumenten kopen bioproducten omdat ze denken dat ze gezonder zijn en omdat de productiewijze milieuvriendelijker verloopt. Consumenten die geen bio kopen, doen dit niet omdat ze de producten te duur vinden en omdat ze niet de gewoonte hebben deze producten te kopen.


Een derde van de geleverde biologische groenten en fruit gaat naar de warenhuizen. Een deel van de productie wordt afgezet via groenteabonnementen. Een ander kanaal is de rechtstreekse verkoop (thuis, markt). Dit garandeert een grotere toegevoegde waarde voor de producent.



Print
Zoek
Sitemap
Contact